środa, 18 kwietnia 2018

"Lampiony" - Katarzyna Bonda


Autor: Katarzyna Bonda
Wyd.: Muza
Gatunek: Powieść kryminalna
Ocena: 2,5/5


 Choć zupełnie nie dawno pojawiła się recenzja „Sprawy Niny Frank”, to znów na blogu u mnie Bonda. Tym razem przychodzę do Was z moimi przemyśleniami na temat „Lampionów”, czyli trzeciego i przedostatniego tomu z serii o żywiołach. (link do "Pochłaniacza"). Czy jednak tym razem powiem aż tyle dobrych słów na temat jej twórczości?
Powiem szczerze, że w poprzednich częściach polubiłam się z Saszą Załuską, czyli główną postacią „Czterech Żywiołów” i naprawdę się cieszyłam, że w swojej kolekcji mam już trzecie wydanie – ogień. Patrząc na jego grubość, zacierałam ręce i przygotowywałam się na długą i ciekawą, nową przygodę profilerki. Z przykrością jednak muszę przyznać, że tym razem się zawiodłam.

Sasza Załuska zostaje przyjęta na cywilny etat do gdańskiej policji i natychmiast oddelegowana do nowego zadania w Łodzi. To miasto stało się terenem groźnych wydarzeń. Dochodzi do serii pożarów. Mnożą się napady na bezdomnych i cudzoziemców, jawne akty homofonii i antysemityzmu. Działają bezwzględni czyściciele kamienic i szajki wyłudzające majątek od naiwnych staruszków, handlarze narkotyków, nieuczciwi prawnicy, podejrzani detektywi i fałszerze. Jakby tego było mało, pojawia się także podejrzenie, że Łódź jest zapleczem islamskich terrorystów. Czy te pozornie niepowiązane incydenty to w rzeczywistości realizacja jednego zbrodniczego planu, czy dzieło szaleńca? A może ta apokalipsa ma służyć jakiemuś konkretnego celowi?


Już na wstępie muszę ostrzec, że „Lampiony” to najsłabsza książka, która wyszła spod ręki Katarzyny Bondy. Stwierdzam to z przykrością, ale muszę być szczera sama ze sobą, że ta powieść okazała się być, krótko mówiąc, niewypałem. Po pierwsze – brakowało mi Załuskiej. Jej postać polubiłam już od samego początku i ciężko szło mi pogodzenie się z tym, że teraz pojawiała się tak rzadko. Zawsze chwaliłam ją za jej samozaparcie, siłę do walki, ale i poczucie humoru czy cięty język! Przez jej nieobecność zabrakło mi takiej ikry w powieści, przez co nazwałabym ją nużącą.
Po drugie bohaterowie – a raczej ich nadmiar i bezosobowość. Zbyt wiele postaci, zbyt wiele różnych historii, które nijak łączyły się w całość. Ten tłok wywoływał u mnie zagubienie. Nie mogłam się odnaleźć wśród tych poplątanych wątków. Bonda tym razem wprowadziła do powieści chaos, z którego nie można było wybrnąć. Przytłaczał i sprawiał, że wszystko dookoła, poza treścią „Lampionów” stało się o wiele ciekawsze! Już z samego opisu można wywnioskować, że autorka w tym tomie zaserwuje nam multiwątkowość, ale nigdy nie powiedziałabym, że spod jej pióra wyjdzie coś tak poszarpanego i nieułożonego. 
Koniec książki dał mi odrobiny nadziei, że ostatnia już część sagi będzie bardziej dotyczyła osoby, dla której właściwie tak te powieści polubiłam. Pomimo tego jednego przykrego doświadczenia, zamierzam przeczytać „Czerwonego Pająka”, by sprawdzić czy styl Katarzyny Bondy nie przeszedł jakiejś dziwnej metamorfozy na jej niekorzyść. Na ten moment jednak zarządziłam chwilową przerwę od jej twórczości, by nie poczuć, że wychodzi mi bokiem! 




56 komentarzy:

  1. Ta rolada z bitą śmietaną i malinami (?)!!! Kobieto litości nie masz.... ;)
    Co do Lamiponów widziałam je ostatnio w dość dobrej cenie ale nie wiem czemu powstrzymałam sie przed zakupem. I chyba dobrze zrobiłam ;)

    Pozdrawiam
    http://zksiazkanakanapie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, ale dla mnie ta książka okazała się być słaba, więc może faktycznie lepiej, że jej nie nabyłaś.
      Haah, pieczenie to moje drugie hobby po czytaniu! ;D

      Usuń
  2. To nie mój gatunek, w dodatku widzę słabą ocenę, to tym bardziej :D
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeszcze nie czytałam Bondy, ale widzę, że chyba powinnam zacząć od "Czerwonego pająka".
    Kinga

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja już nie mogę doczekać się "Czerwonego pająka".

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo lubię Bondę, muszę wrócić do czytania jej książek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubiłam. Dopiero ta książka mnie odrobinę zawiodła.

      Usuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zgadzam się z Tobą w ocenie "Lampionów". Może patrzę na nie mniej surowym okiem, bo poprzednie tomy przeczytałam jednym, potężnym jeśli chodzi o ilość stron ciągiem. Zmęczenie i lekką niechęć tłumaczyłam wobec tego przesytem. Teraz, dzięki Twojej recenzji, przypomniałam sobie na czym faktycznie polegał problem. Brak Saszy i nagromadzenie wątków i postaci zniszczyły dotychczasowy, jednorodny nastrój powieści. Ale "Czerwony Pająk" już w maju i liczę, że pani Bonda zakończy serię z wielkim przytupem, wracając to porywającego początku stylem i treścią :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otóż to. Ja również na to liczę, bo mimo tego, że średnio spodobały mi się "Lampiony" to nadal jej twórczość bardzo lubię.poczekamy. zobaczymy. :)

      Usuń
  8. Swojego czasu książka była promowana na każdym przystanku w Łodzi i bardzo mnie kusiła, ale jakoś jeszcze po nią nie sięgnęłam. Chce ją przeczytać zwłaszcza po to, aby zobaczyć co autorka ujrzała w tym mieście :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybym miała kierować się opisem Łodzi w książce to nie wiem czy chciałabym ją odwiedzić. Jest przedstawiona bardzo surowo.

      Usuń
  9. U mnie z autorką różnie bywa. Chociaż lubię jej książki, to dostrzegam właśnie słabe momenty ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie. W jej przypadku to taka trochę sinusoida. Poczekamy na "Czerwonego pająka" i zobaczymy co sie wydarzy. :D

      Usuń
  10. Nie przepadam za twórczością Bondy. Przeczytałam kilka jej książek, żeby utwierdzić się w przekonaniu, że to nie dla mnie. O wiele bardziej cenię Puzyńską i to po jej książki sięgam bez większego zawahania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że styl Bondy nie bedzie odpowiadał każdemu. Będę musiała nadrobić zaległości wtwórczości Puzyńskiej. Myślę że zacznę od "Motylka".

      Usuń
  11. Nie miałam jeszcze okazji poznać twórczości tej autorki, ale przyznam szczerze,że jakoś mnie do Jej książek nie ciągnie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej rozumiem co masz na myśli. Czasem się zastanawiam czy gdybym nie przeczytała "Florystki" jako pierwsze to czy lubilabym do jej twórczości wracać.

      Usuń
  12. Czytałam tylko tom pierwszy, drugi leży na półce, czeka i jeszcze sobie poczeka. Juz pierwszy tom wypadł według mnie blado - ten nadmiar bohaterów i ich bezosobowość jak dla mnie miał miejsce już w pierwszym tomie. Do tego dłużył mi się niesamowicie. Twoja recenzja więc nie nastraja mnie pozytywnie do kontynuowania serii ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę przyznać, że tom 2 był dla mnie najlepszym ze wszystkich trzech. Faktycznie zauważa się u Bondy tendencje do tworzenia zbyt wielu postaci - w "Lampionach" jednak to było już przesadą.

      Usuń
  13. Zapoznałam się już wcześniej z twórczością pani Bondy :) nie sądziłam, że Lampiony to jej najsłabsza powieść. Ta pozycja jeszcze przede mną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może odbierzesz ją lepiej ode mnie. Chętnie przeczytam Twoją recenzję, jeśli uda Ci się już z "Lampionami" zapoznać. Nie chciałabym nikogo zrażać.

      Usuń
  14. Słyszałam różne opinie na temat twórczości tej autorki, sama jednak nie mam zamiaru sięgać po jej książki. Jakoś do mnie nie przemawiają :D

    OdpowiedzUsuń
  15. na razie z trwórczością tej pisarki miałam niewiele wspólnego. Przeczytałam tylko zbiór historii o polskich morderczyniach i jako, że był to zapis zwierzeń przestępczyń trudno ocenić tutaj styl autorki. Twoja opinia tej książki mnie nie zachęca do jej przeczytania, ale zdaję sobie sprawę, że skoro jest to trzecia część serii, to może te wcześniejsze warte są uwagi? :D może kiedyś sięgnę po jakiś tytuł pani Bondy :)
    pozdrawiam
    cherryladyredas.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem szczerze, że ta to zdecydowanie najgorsza część, ale rozumiem również, że styl Bondy nie przypada wszystkim do gustu. Warto spróbować jakąś jej jedną książkę: "Florystkę" może lub "Sprawę Niny Frank", by się przekonać na własnej skórze. :)

      Usuń
  16. Odpowiedzi
    1. Super, że pomimo mojej negatywnej opinii chętnie byś poznała. :)

      Usuń
  17. Raczej nie przeczytam, ponieważ to nie mój gatunek :/ Pozdrawiam ♥ wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne! Wiadomo - dla każdego coś dobrego! ;D ;D Pozdrawiam :)

      Usuń
  18. Nie czytałam jeszcze książek tej autorki, ale ostatnio jest dosłownie wszędzie, więc zdecydowałam się wypożyczyć "Motylka", chcę sprawdzić, czy jej styl przypadnie mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A "Motylka" nie napisała Puzyńska? Nie kojarzę u Bondy takiego tytułu.

      Usuń
  19. O tej autorce dużo słyszałam i chciałam po nią sięgnąć już dawno, jednak chyba nie zacznę od tej serii.

    Pozdrawiam i zapraszam:
    biblioteka-feniksa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Niestety nie jest to mój gatunek, więc książkę sobie odpuszczam. Przynajmniej mogę popatrzeć na super zdjęcia oraz intrygującą okładkę.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja czytałam tylko jedną książkę tej autorki, ale niestety jej styl mnie nie porwał.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie znam twórczości Katarzyny Bondy, więc się nie wypowiem na temat powyższej książki. Niemniej jednak szkoda, że tak bardzo się nią rozczarowałaś.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie znam twórczości tej autorki, ale szkoda, że rozczarowała Cię ta książka :(
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że ostatnia część będzie o wiele lepsza.

      Usuń
  24. Nie mój gatunek... przynajmniej nie teraz ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. W końcu przeczytam tę kryminalną sagę w całości ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Jeszcze nie poznałam twórczości tej autorki, ale mam ten cykl w planach. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa Twojej opinii bo nie wszyscy przepadają za Binda.

      Usuń
  27. Skutecznie mnie zniechęciłaś :) Raczej na pewno nie sięgnę, mimo wszystko wyraziści bohaterowie są niezbędni w kryminałach!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że bohater ma bardzo duże znaczenie w każdej powieści a tym bardziej w kryminale!

      Usuń
  28. Poczytna pisarka, osobiście nic nie czytałam jej autorstwa ale nazwisko kojarzę z blogów

    OdpowiedzUsuń
  29. A mi wszystkie trzy tomy bardzo się podobały, teraz z wielką niecierpliwością czekam na "Czerwonego Pająka":)
    https://slonecznastronazycia.blog/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oo proszę! Ja dwa wcześniejsze bardzo polubiłam, ale na "Czerwonego pająka" również czekam. :)

      Usuń
  30. Mi wszystkie trzy części się nawet podobały. Jedyną właściwie rzeczą, która mi przeszkadzała, to właśnie ta wielośc bohaterów.

    OdpowiedzUsuń